potentiële schade ongeboren baby's?
The Independent on Sunday, 8 januari 2006, doet verslag van nog ongepubliceerd Russisch onderzoek. Jonge ratten, gevoerd met ggo-soja, hadden 6 maal zoveel ellende als de controle groep.
GM: Nieuwe studie toont potentiële schade ongeboren baby's
* The Independent on Sunday, 8 januari 2006
* door Geoffrey Lean, redacteur Milieu
* news.independent.co.uk/environment
* Sterftecijfer bij nieuwgeboren ratten zes keer zo hoog bij moeders met een dieet van genetisch gemodificeerde soja
Schokkend nieuw onderzoek: vrouwen die GG voedsel eten brengen mogelijk hun ongeboren kind in gevaar.
In dit vergelijkend onderzoek, uitgevoerd door een vooraanstaand onderzoeker aan de Russische Academy of Sciences, bleek dat meer dan de helft van de nakomelingen van ratten op een GG soja dieet in de eerste 3 weken van hun leven stierven, zes keer zoveel als de nakomelingen van moeders met een GG-vrij dieet. Het aantal te licht geborenen was ook zes keer zo hoog.
Het onderzoek, waarvan de officiele publicatie nog in voorbereiding is, is één in een reeks recente onderzoeken die de angst voor gezondheidsschade door GG voedsel doet herleven. Italiaans onderzoek wees erop dat GG soja de lever en de alvleesklier van muizen aantastte. In Australië moest een 10 jaar lopende poging om GG erwten te ontwikkelen worden afgebroken toen een officieel onderzoek aangaf dat de erwten longschade veroorzaakt.
In mei onthulde deze krant een geheim rapport van biotech gigant Monsanto, waaruit bleek dat ratten op een dieet met veel GG mais kleinere nieren hadden dan ratten op een GG-vrij dieet. Ze hadden bovendien meer (witte?) bloedcellen, wat kan wijzen op schade aan hun immuunsysteem.
De FAO (Organisatie voor Voedsel en Landbouw van de Verenigde Naties) hield eind vorig jaar op hun hoofdkwartier in Rome een workshop over de veiligheid van genetisch gemodificeerd voedsel. De workshop werd toegesproken door wetenschappers die in hun onderzoek gezondheidrisico's hadden ontdekt, maar de WHO (Wereld Handels Organisatie) zal volgende maand naar verwachting een verzoek van de regering Bush honoreren om de Europese landen te dwingen GG voedsel te accepteren.
Het Russische onderzoek dreigt een explosieve impact te hebben op de toch al vijandige publieke opinie. Het onderzoek dat wordt uitgevoerd door Dr Irina Ermakova aan het Institute of Higher Nervous Activity and Neurophysiology aan de Russische Academy of Sciences, wordt beschouwd als het eerste onderzoek naar de effecten van GG voedsel op de ongeborene.
De onderzoekster voegde GG sojabloem -van een sojavariant van Monsanto dat resistent is gemaakt tegen Monsanto's bestrijdingsmiddel Roundup- toe aan voedsel van vrouwenlijke ratten, beginnend 2 weken voor de bevruchting, tijdens de gehele zwangerschap, de geboorte en de zoogperiode. Een controlegroep kreeg GG-vrij sojameel en een derde groep een soja-vrij dieet.
De onderzoekster vond dat 36 procent van de rattejongen uit de GG-soja groep een ernstig te laag gewicht hadden, terwijl dat bij de andere groepen maar bij 6 procent het geval was. Ernstiger was dat maar liefst 55.6 procent van de rattejongen uit de GG-soja groep binnen drie weken na geboorte overleed, terwijl dat 9 procent was bij de GG-vrije soja-groep en 6.8 procent bij de soja-vrije groep.
"De morfologie en biochemische structuren bij ratten lijken sterk op die bij de mens, wat de resultaten zorgwekkend maakt" zei Dr. Ermakova. "Ze wijzen op een risico voor de moeders en hun nakomelingen."
Milieuactivisten zeggen dat de resultaten -hoewel ze voorlopig zijn- potentieel zo ernstig zijn dat er een vervolg op moet komen. De Amerikaanse Acadamy of Environmental Medicine heeft het Amerikaanse National Institute of Health gevraagd om geld vrij te maken voor een onmiddelijk en onafhankelijk vervolgonderzoek.
Deze soja van Monsanto zit in Amerika in diverse levensmiddelen. Er zit weinig tot geen GG gewas in Brits voedsel, hoewel het wel wordt geimporteerd als voedsel voor dieren die om het vlees worden gehouden.
Tony Coombes, directeur Corporate Affairs bij Monsanto UK, zei: "Het overweldigende bewijs van gepubliceerde peer-reviewd 1) onafhankelijk gevoerd wetenschappelijk onderzoek toont aan dat Roundup Ready soja veilig is voor ratten, en voor alle andere onderzochte diersoorten."
Wat het experiment laat zien
Russische onderzoekers voegden bloem van Genetisch Gemodificeerde soja toe aan het voedsel van vrouwelijke ratten, twee weken voordat ze paarden, en bleven ze dit voeren gedurende de zwangerschap, geboorte en de zoogperiode. Een andere groepen kregen GG-vrije soja en een derde groep kreeg voedsel zonder soja. Zes keer zoveel nakomelingen van de groep die GG-soja kreeg vertoonden een ernstig *ondergewicht*, vergeleken met de andere twee groepen. Binnen drie weken stierf 55.6 procent van de jongen uit de GG-soja groep, tegen 9 procent uit de groep die conventionele soja kreeg.
Vertaling: Arakrys
o O o O o O o O o O o
Meer info en links: origineel engels artikel op NLPG
